Hoe kies je jouw Social Media kanalen

Keuze maken uit social media kanalen

Met Social Media heb je een prima instrument in handen om de interactie aan te gaan met jouw potentiële consument en kun je ze heel gericht benaderen. Uiteraard moet je dan wel eerst weten wie je doelgroep is en op welke platformen zij actief zijn.

 

Bepaal je doelgroep

De snelste en eenvoudigste manier is door te kijken naar de automatisering. Veel bedrijven werken al met klantenbestanden waaruit je al behoorlijk wat informatie kunt halen. Denk bijvoorbeeld aan geslacht, geboortedatum, beroep, woonplaats, voorkeur voor bepaalde merken, enzovoorts.

Wil je een stap verder zetten dan kun je zogenaamde ‘persona’s’ gaan omschrijven. Maak hierbij gebruik van mensen in jouw bedrijf die regelmatig contact hebben met de klant. Denk aan verkoopmedewerkers in de winkel, accountmanagers, enzovoorts.

Kies een beperkt aantal persona’s, koppel daar de kenmerken vanuit de automatisering en vraag je medewerkers om deze personen te beschrijven. Gebruik voor ieder persona een foto om ze tot leven te laten komen.

Een volgende stap is om de door jou omschreven persona’s voor te leggen aan je klanten. Niet alleen heb je dan weer een mooi (niet verkoopgerelateerd) klantcontact, maar krijg je ook waardevolle informatie om je persona beschrijvingen verder aan te vullen.

Als laatste stap kun je nog in kaart brengen op welke momenten een (potentiele) klant contact heeft met jouw bedrijf tijdens het aankooptraject. Dit noem je ‘customer journey mapping’ omdat de reis van het beslisproces beschreven wordt inclusief alle contactmomenten via alle kanalen.

 

Bekijk de kenmerken van de Social Media kanalen

Elk kanaal dient zijn eigen doel, heeft zijn eigen spelregels en heeft zijn specifieke gebruikers. Wat werkt op het ene kanaal, hoeft niet te werken op het andere. En de lijst met kanalen blijft maar groeien; Facebook, Pinterest, Twitter, LinkedIN, Instagram, Snapchat, YouTube en nog vele anderen. Op basis van een infographic van Frankwatching kun je een goede indruk krijgen van de kenmerken per kanaal.

 

Maak een keuze

In de praktijk is het onhaalbaar en onwenselijk op al deze kanalen actief te zijn. om zo tot een overwogen keuze te komen. Kies liever 1 a 2 kanalen waarin je al je energie kunt steken, dan vele kanalen waar uiteindelijk niets uitkomt. Niet kiezen, is altijd verliezen!

 

Wil je meer weten over Social Media kanalen? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht opShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *